torsdag den 13. november 2008

Fuldkornsspeltboller:

* ½ liter lunkent vand (husk det ikke må være fra hanen *S*)
* ½ spsk havsalt
* 1 pose tørgær (jeg bruger altså bare 25 gr alm. gær, hvis jeg ikke har tørgær ..)
* 1 spsk akaciehonning
* 3 tsk stødt kardemomme
* 100 gr grofthakkede hasselnødder (jeg bruger mandler/cashewnødder)
* 100 gr mørke rosiner
* 150 gr fintmalet fuldkornsspeltmel
* 300 gr groftmalet fuldkornsspeltmel
* 100 gr malede hørfrø (jeg kører dem lige et smut igennem mini-hakkeren .. en kaffemølle kan også bruges!)

Rør gær, salt og honning i vandet.
Tilsæt nødder, rosiner - og melet lidt efter lidt .. rør sammen med let hånd.
Dejen hæves under klæde i mindst et par timer - gerne længere tid (kan sagtens røres om morgenen og bages om aftenen ..)
Form boller med en ske på bagepapir - ca 8-10 stk - bages v 160 gr i 10-15-20 min! - lyder de hule skal de ud!

(opskrift sakset fra Juli2003 terminen - jeg kunne da ikke bare lade en opskrift gå til spilde)

Ingen kommentarer: