onsdag den 27. januar 2010

Yoghurtbrød/boller

Ingredienser:
Til 2 brød:
550 g hvedemel
3 dl koldt vand
2 dl yoghurt naturel
15 g gær
1 spsk salt
1 spsk sukker

Findel gæren i dejfad og rør den ud med lidt af vandet, som skal være absolut koldt. Tilsæt resten af vandet, yoghurten, salt, sukker og mel og rør dejen ensartet med få tag. Den er ret lind og kan ikke æltes med hænderne. Dæk skålen til med film og stil dejen koldt 6-8 timer, gerne natten over i køleskab. Opvarm ovnen til 275 grader (eller højeste varme, hvis termostaten ikke går så højt). Del samtidig dejen i to og skub eller skrab dem ud på meldryssede bageplader - uden at forme dejen. Sæt brødene ind, når ovnen er varm. Efter ca. 10 min., når de er flot hævet, dæmpes varmen til 250 grader og bagningen fortsætter, til brødene er bagt, ca. 12 min. Afkøles på rist.

Tips:

Det kan være nødvendigt at lægge et stykke bagepapir eller staniol løst over brødene under bagningen for, at de ikke skal blive for mørke. Hold øje med dem undervejs! Supernemme og superlækre brød!!!

Man kan også nøjes med at hæve en time - så skal det kolde vand erstattes med lunt - hvis man laver dobbelt portion passer det med en hel pakke gær

Jeg erstatter ca 1/3 af melet med fuldkornshvedemel,

Bollerne sætter jeg på bagepapir med to skeer og det er vigtigt at lægge bagepapir over i de første 10 min - ellers bliver de helt mørke.

Ingen kommentarer: