torsdag den 4. december 2008

Lusekatter ca. 35 stk.

Dej 1:
50g smør smeltes og
5 dl mælk hældes i. Varmes til det bliver fingervarmt.
50 g gær røres ud i mælk/smør blandingen.
1 tsk salt tilsættes sammen med
1 spsk sukker.
ca 1 1/4 l hvedemel arbejdes ind i massen lidt efter lidt til det bliver en smidig dej.
Dejen skal hæve i ca. 1 time.

Dej 2:
1 g safran stødes i en morter med
1 sukkerknald. (jeg bruger gurkemeje som røres med 1 spsk. sukker)
125 g smør røres hvidt og porøst med
11/2 dl sukker. Derefter tilsættes
1 æg og safran/sukker.

Bland begge deje og tilsæt
ca. 5 dl hvedemel lidt efter lidt.
Dejen arbejdes sammen til den er glat (det er noget fedtet stads!).
Så formes lusekatter som et S med for lange ender.
Tryk en rosin i hver ende og lad dem hæve på en bageplade i 20 min.
Pensles med pisket æg, og bages i 7-9 min. ved 225-270gr.

(Jeg bager normalt ved 220gr. i 10-15 min. men jeg former også kun ca. 20
lusekatter!)

Ingen kommentarer: